10 lärdomar efter 10 dagar på Transmongoliska järnvägen

RESEBERÄTTELSE: Att åka fem stycken Sverige på sex dygn. 7300 km. Tre länder. Från Asien till Europa. Med tåg. Det kittlades i magen när jag tänkte på vår resa månaderna innan. Jag såg framför mig att vi åkte en kall vinternatt genom Sibirien. Vi dricker hett te och läser varsin god bok i vår kupé. Vi passerar snötäckta kyrkor. Den Transsibiriska järnvägens historia var närvarande under färden, järnvägen var precis färdig och året var 1916.

Tre månader senare passerade vi istället en rosa himmel färgad av solnedgången, en sommarnatt var på intåg och tågpassagerare bäddade i vagnen inför natten. Visst satt vi med varsin god bok. Inte i kupé utan i 3:e klass. I en vagn liknande en korridor med bäddar istället för ett rum som en kan stänga och släcka om. Jag satt i mina resebyxor, mjuka och bekväma men också väldigt lika kostymbyxor. Otroligt nöjd var jag över dessa byxor. Jag tänkte att fyra dagar utan dusch i dessa byxor, det klarar jag galant! Slätter, berg, sommarängar och björkskogar passerade utanför vårt fönster. Vi var på väg mot Sverige.

Transsibiriska järnvägen består av tre sträckor: Transsibiriska, Transmongoliska och Transmanchuriska. Sträckorna följer samma rutt från Moskva till Ulan-Ude i Ryssland. Därefter fortsätter den Transsibiriska huvudrutten österut vidare genom Sibirien till hamnstaden Vladivostok. En resa som tog minst ett halvår med häst och vagn år 1880, en månad när järnvägen var färdig 1916 och numera en vecka. Den Transmanchuriska rutten fortsätter också österut men viker av genom staden Tjita och sedan genom Manchuriet med slutdestination Peking. Den Transmongoliska rutten viker av söderut genom Mongoliet, också med slutdestination Peking.

Vi åkte den Transmongoliska rutten från Peking till Moskva, en resa som för oss gick på totalt 10 dagar. 17 dagar om en räknar med dagarna i Peking innan avfärd samt dagen vi hade i S:t Petersburg och natten i Helsingfors och Åbo innan färjan avgick mot Stockholm. 45 dagar om en räknar hela vägen från Bangkok där vår resa startade. Här är 10 lärdomar som vi samlade på oss under vår 10-dagars färd på Transmongoliska järnvägen.

1. Fixa visum

Visum behövs för både Kina, Mongoliet och Ryssland. Enklast är att skaffa visum i Sverige, framförallt om du vill ha turist-visum för att kunna stanna några dagar längre i städerna längs den Transmongoliska järnvägen. Vi bodde i Bangkok när vi bokade resan och fick ansöka om visum där. Jag hade student-visum i Thailand och kunde därför få turist-visum i Ryssland. Har du turist-visum i ett land, som min pojkvän i detta fallet hade i Thailand, så kan du endast få transit-visum genom Ryssland. Vi fick därför ett åtta dagars transit-visum genom Ryssland, det var knappt men det gick. I Sverige kan du också ansöka om transit-visum om du planerar att göra en kort färd, max 10 dagar med buss, bil eller tåg.

2. Res på en budget

Den Transmongoliska sträckan mellan Peking och Moskva går att dela upp och biljetterna bokas separat om en vill stanna på vägen. Den första sträckan mellan Peking i Kina och Ulaanbaatar i Mongoliet tar cirka 30 timmar men visade sig vara ganska dyr i jämförelse med resterande sträckor på järnvägen. Eftersom vi båda är studenter bestämde vi oss för att ta buss istället för tåg. Om du också reser på en budget eller kanske är ute sent med att boka biljetter till tåget kan detta vara ett alternativ. Resan mellan Peking och Ulaanbaatar med buss gick på cirka 420 kronor och tar 40 timmar.

Nedan kommer en utförlig beskrivning av budget-alternativet för sträckan Peking – Ulaanbaatar:

Nattbuss med sängar går från Peking (Yongdingmen busstation/Beijing South Railway station) till den Mongoliska gränsen och staden Erenhot. Bussen går 17.30 varje dag, kostar cirka 250 kronor och tar 10–12 timmar. Biljetter bokas samma dag så det är rekommenderat att åka till busstationen samma morgon för att boka biljetter. När du vaknar i Erenhot dagen efter, runt nio på morgonen, så hoppar du av bussen och tar en minivan över gränsen för cirka 80–140 kronor, det är inte tillåtet att gå över gränsen. Efter gränskontroll så åker du till den Mongolisk staden Dzamyn-Uud några minuter bort. Där går det att boka nattåg till Ulaanbaatar, tåget går på eftermiddagen, kostar cirka 90 kronor och tar 16 timmar.

Av Алексей Задонский – eget arbete, CC BY-SA 4.0, Link

3. Hålla koll på tidszonerna

När du åker från Peking till Moskva åker du genom fem tidszoner. Går du av under resan kan det vara bra att hålla koll på tiderna, min telefon ändrade inte tiderna vartefter vi åkte. Lätt att glömma om en är upptagen med att utforska en ny nationalpark eller stad!

4. Russian Railways tillåter ett fel i dina personuppgifter

Russian Railways (RZD) tillåter officiellt ett fel i personuppgifterna på biljetten. Den upptäckten var topp tre lyckligaste ögonblick för min partner under resan. Första gången han skrev fel personnummer under resan resulterade det i att han fick han ta tåget efter mig, 33 timmar genom Kina utan sittplats. Bokar du av din biljett för att sedan boka om den med rätt personuppgifter riskerar du att förlora biljetten. Under sommarmånaderna är det högt tryck på biljetterna och vi blev därför rekommenderade att behålla dem.

5. Lär dig ett par fraser på ryska och mongoliska

Det visade sig att mongoliska inte går att ladda ner offline på Google Translate. Ryska fungerade bra att ladda ner till mobilen, men glöm inte det ryska tangentbordet för ryska medpassagerare! Röstöversättningen fungerar endast om du har täckning. Du behöver därför sim-kort och täckning, något som endast existerar i de större städerna du passerar. Ett par ryska och mongoliska fraser är därför rekommenderat och trevligt. Hej, tack och ursäkta är välbehövliga i trånga tågvagnar!

6. Beställ alltid taxi i Ryssland

Trötta efter vår andra etapp på den Transmongoliska järnvägen, genom gränskontrollerna i Mongoliet och Ryssland. Bärandes på tunga väskor (20 kg var det bak på min rygg) och smått förvirrade över att vara i ett nytt land med allt vad det innebär klev vi av i Irkutsk i Ryssland. Vi gjorde misstaget som en bara inte gör. Vi hoppade in i första bästa taxi. Hade bilen en taxi-skylt? Nej. Hade bilen någon form av text som indikerade på att det var en taxi? Nej.

Kanske var det inte så konstigt att vi gjorde som vi gjorde. Vi hade precis varit i Mongoliet och Ulaanbaatar, en stad där många taxibilar faktiskt inte har några taxi-skyltar. Helt normalt har vi blivit försäkrade av dem som bor där.

Vi hoppade som sagt in i taxibilen där på stationen i Irkutsk, försäkrade av chauffören att färden skulle gå på taxameter. 20 minuters taxiresa senare var vi skyldiga 5000 Rubel (RUB), cirka 700 kronor. Dörrarna var låsta. Efter mycket tjafs och liknande insåg mannen i bilen att vi inte hade mer än 2000 RUB på oss, vi gav honom såklart pengarna och fick gå ur bilen. Väldigt läskigt men som tur var inget värre än 300 kronor. Beställ alltid taxi i Ryssland. Personal på vandrarhem, hotell och restauranger hjälper gärna till med det. Och kom ihåg, en resa inom Irkutsk kostar cirka 150 RUB. 5000 RUB, ja det betalar du för en heldag ut till världens äldsta och djupaste sjö, Bajkalsjön.

Av Brams, skannat foto. – eget arbete, Public Domain, Link

7. Ha med bra matsäck

Som studenter tyckte vi att det var otroligt bra att hålla ner budgeten genom att köpa en hög med nudelpaket i Peking! Väldigt smidigt också i och med Samovarerna, de ryska vattenkokarna, som alltid har kokat vatten. Två paket senare var vi trötta på både smaken (de olika smakerna är misstänksamt lika varandra) och all överflödig plast. Vi lyckades till slut äta upp nio nudelpaket. Jag önskar dock att vi, som de mer erfarna passagerarna, hade haft en variation av olika frukter och grönsaker, rysk korv, bröd, ost och nötter. Gröt och te konsumerade vi dock flitigt. Tekoppar finns att tillgå i vagnarna.

8. Tåg eller hotell?

Ta ett nattåg och kliv av i Moskva tidigt på morgonen, upptäck staden och ta sedan nattåget mot nästa stad för också där kliva av på morgonen. Tidseffektivt och billigt i större städer där boende kan kosta lite mer. I Moskva la vi bakom oss en promenad på tre mil där vi hann med en tidig frukost bestående av Blinier, ryska pannkakor med fyllning. En kylig morgonpromenad från stationen längs med Röda torget, Bolsjojteatern, Kristus Frälsarens katedral och Muzeon Park of Arts. Vi tog en lunch på den Sovjet-inspirerade restaurangen Stolovaya 57 i det kända varuhuset GUM. Besökte loppismarknaden Izmailovsky market där second-hand souvenirer införskaffades. Promenerade till Gulag-museet och åt en middag på restaurangen Lepim i Varim, en hipp restaurang med durkslag som lampor, julsånger i högtalarna och en TV framför handfatet på toaletten som spelade Charlie Chaplin. De serverade sex olika sorters Pelmeni, ett ryskt dumpling som vi åt med dill och gräddfil.

Kanske färgades ändå de sista timmarna i Moskva av en något uppretad sinnesstämning (irritation). Att gå av tåget i Moskva klockan fyra på morgonen efter sex timmars sömn, vandra 3 underbart vackra mil över Moskvas gator och sedan vänta på att tåget mot S:t Petersburg skulle avgå 22.30. Ja det kanske inte är världens vackraste avslutning på en av de vackraste städerna jag sett. Har du tillgång till turistvisum så rekommenderar jag starkt att stanna en natt eller två i Moskva.

9. Planera boende längs vägen

Den utmärkta idén om att spendera en natt på en tågstation och spara in på lite pengar sista biten var helt enkelt inte bra. Detta var inte på Transmongoliska järnvägen men det kan likväl hända där. Vi tog ett tåg från S:t Petersburg till Helsingfors åtta på kvällen och kom fram till Helsingfors ungefär vid midnatt. Tågstationen stängde någon timme senare. Nästa tåg mot Åbo skulle gå 05.30. Vi spenderade en kylig natt på haket Fafa i Helsingfors. Stället hade för all del god falafel, såser och sötpotatis och hade öppet till sex på morgonen. Tyvärr medför öppettiderna en hel del berusade personer.

10. Mer pengar – annan rutt?

Hade vi haft mer pengar den sista biten till Sverige hade vi gärna åkt hela vägen med tåg. Vi tog tåg från Moskva till S:t Petersburg och sedan vidare till Helsingfors och Åbo. Från Åbo tog vi färja till Stockholm. Färjan bjöd på köttbullar och kaffe och var bekvämt när en längtade hem så pass mycket som vi gjorde. Tyvärr släppte den ut endast snäppet mindre än flyget samma sträcka. Varför inte ta ett nattåg istället, 1900 km på 20 timmar från Moskva till Berlin genom Vitryssland, Polen och Tyskland. Därefter ytterligare ett tåg från Berlin till Malmö på 12 timmar. Ett annat alternativ är att ta vägen via S:t Petersburg och Helsingfors till Kemi i norra Finland. Det tar cirka sju timmar. Efter det tar en buss till Haparanda och sedan nattåg på 14 timmar via Luleå till Stockholm.

Det kittlas fortfarande i magen när jag tänker på resan vi gjorde. Fem tidszoner, tio dagar, trött men inte jetlaggad, så många vyer och städer. För varje tall, gran och sommarblomma närmade vi oss slutmålet, Sverige! Jag känner mig förbluffad över att jag inte tagit tåg oftare ut i världen. Bekvämt, snabbt och ett helt lass mindre klimatångest. Snabbt beror ju helt på vad en jämför med. Kanske häst och vagn nästa gång, för att riktigt uppskatta tempot som tågen erbjuder.

Trots att det tog mer än nio dygn mer jämfört med att flyga samma sträcka så kändes det kort. Framförallt de fyra dygn på tåg (Irkutsk – Moskva) som vi tog i ett sträck. Med en bra bok, nedladdade filmer på Netflix, dagbok, promenader fram och tillbaka i vagnarna, samtal med nya vänner och kortspel fick vi tiden att flyga förbi! Och allt det där som vi inte hann göra då? Lösa korsord, rita, spela mobilspel och sitta i restaurangvagnen. Det tar vi på nästa tågresa.

Reseberättelse av gästskribent Emma Enström / @emmaenstrom

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *